Blog Image

Turen gik til Nepal

November 2014

I nedennævnte blog kan du læse vores rejsedagbog og se lidt billeder fra vores tur til Nepal

Rigtig god fornøjelse....

Bo & Charlotte

Tilbage til forsiden

Fra Kathmandu til København

Rejsedagbog Posted on Sun, November 30, 2014 15:06:37

Så er vi på vej hjem efter en helt fantastik ferie. Der er bare så mange oplevelser og indtryk der skal fordøjes. På mange måder har denne tur været meget andeledes, men på den rigtig gode måde!

Vores sidste dag i Kathmandu var en rigtig hyggedag. Vi sov lidt længe, da vi først skulle være ude af vores værelse kl. 12.00. Efter at have spist og pakket gik vi en sidste gang en tur i Thamels gader, hvor Bo startede med at blive barberet hos den lokale barber igen. De sidste ting blev handlet og frokosten blev indtaget på en øko-restaurant, som vi havde spist på tidligere.

De lavede nemlig noget rigtig lækkert hjemmelavet pasta.

Ovenpå restauranten var de ved at bygge en etage mere på, så når man skulle benytte deres toilet, skulle man lige igennem denne byggeplads.

Efter frokost fik vi en times helt fantastisk massage, som var rigtig dejligt efter cykelturen dagen før.

En af gaderne havde festival med boder og live-musik, så her blev vi et stykke tid og hørte lidt god musik

…..og nød et par øl.

Kalu fra trekkingbureauet kom og hentede os på hotellet kl. lidt i seks, vi skulle flyve kl. 21!

Så vi havde lige lidt ventetid i Kathmandus lufthavn.

Som på vejen til Nepal, havde vi en stop-over i Doha…dog kun på 8 1/2 time denne gang. Vi havde igen fået en hotelovernatning i byen, men det meste af tiden gik desværre med transport og ventetider diverse steder, bl.a. gennem emigrationsmyndighederne, da der kræves visa i Qatar. Så vi nåede kun at få 3 timers søvn inden vi skulle op igen og det var kun fordi vi takkede nej til hotellets bustransport, der allerede kørte tilbage til lufthavnen, så vi ville være der mere end 3 1/2 time før vi skulle flyve igen. Så vi tog vores egen vogn og sov lidt længere.

Vi havde ellers fået en suite……typisk når man så kun har 4 timer der! Det var også noget af en kontrast til de værelser vi ellers har sovet i……især på trekket.

Så er vi klar til at flyve mod København fra Qatar.

Fra Chitwan til Kathmandu

Rejsedagbog Posted on Sat, November 29, 2014 05:15:07

Torsdag morgen blev vi vækket kl. 6……det var nemlig blevet tid til birthwatching. Så efter morgenmaden skulle vi ud og gå.

Det første vi så var dog ikke en fugl men denne løsning på varmt vand.

Her var der til gengæld en fugl, ja lige ude til højre! Vi så også lidt flere fugle, men ellers var det bare dejligt lige at gå en times tid inden vi skulle sidde i en bus tilbage til Kathmandu i 6 timer.

Da vi kom tilbage fik vi vores gamle værelse tilbage på toppen.

Så er vi tilbage i Thamels gader.

Vi valgte at spise på samme indiske restaurant, som inden vi tog til Chitwan, da der både var hyggeligt og god mad.

Vi fik begge suppe til forret og noget andet lækkert til hovedret

Og Bo fik chokolademousse til dessert

Fredag morgen var det tidligt op igen, for vi skulle på mountainbike tur i Kathmandu-dalen.

Vi fik nogle rigtig gode cykler og så var det bare med at komme ud af byen inden der kom for mange biler på gaderne.

Vi blev dog lidt overrasket, da vi kom til den først stejle bakke og vores guide stod af cyklen. Det vidste sig efterfølgende, at hans gearing ikke helt var til stejle bakker og han havde jo nok også regnet med, at når han skulle ud og køre med bedstemor og bedstefar, så kunne de nok heller ikke køre op…..men han blev klogere, så Bo og jeg stod og ventede på ham for enden af de stejle bakker.

Efter den 1. time skulle vi have te pause….det var også et helt fantastisk sted.

Her i Nepal kører man faktisk off-road på deres almindelige veje og det var sjovt at prøve. Målet med vores tur var et hindu-tempel nord for Kathmandu og efter 32 kilometer både op og ned nåede vi vores mål. Det tog 3 timer. Vi var tilbage i Kathmandu efter 5 timer og det var fint, for vi kunne godt mærke at vores numser ikke var i træning til at sidde på en saddel.

Om aftenen var vi inviteret til mad hjemme hos Kalu

Det er ham der ejer det trekking-bureau vi brugte. Det var super hyggeligt og rigtig sjovt at se, hvordan de bor her i Nepal.

Chitwan Nationalpark

Rejsedagbog Posted on Wed, November 26, 2014 14:10:17

Så har vi købt en pakkerejse smileyJo jo i dag tirsdag blev vi ført ned til busholdepladsen af vores hotelejer, som vi har købt denne “rejse” af….en tur til Chitwan Nationalpark! ! Parken ligger i det sydlige Nepal på grænsen til Indien. Vi skulle køre kl 7 fra Kathmandu og så være i Chitwan til frokost……men de spiser desværre sent frokost her…..eller vi var her først kl. 15.00! Men det er vist noget med det der Nepal tid. Turen skulle nemlig tage 6 timer normalt,

men vi holdt stort set pause hver time.

Da vi endelig var fremme blev vi hentet af hotellet i en åben lastvogn

Her får vi frokost og der kan også ses lidt af haven. Her er super flot og så er det lidt underligt, at landskabet er helt fladt her.

Da vi også havde fået lidt kaffe skulle vi ud på en lille gåtur.

Vi startede med at kigge på et af byens huse, som er lavet af strå og ler. Skulle være helt fantastiske….kolde om sommeren og varme om vinterensmiley

Så skulle vi også lige se nogle elefanter, som var i fangenskab, da de bliver brugt til arbejdsbrug. Lidt senere så vi dog en vild kæmpenelefant da vi gik videre ned til en flod. Pludselig råber vores guide til en anden gruppe – run run – og er du gal hvor kunne de løbe, for pludselig kom en kæmpe stor elefant med stødtænder ud fra træerne lige bag ved dem. Ja vi så også et næsehorn, som heldigvis lå og sov. Det er nemlig lidt underligt at man bare vader rundt mellem disse store dyr.

Vi skulle ned til en flod og se solnedgangen.

Da vi kom ned til floden lå der 4 krokodiller….heldigvis var det ikke på samme side som vi var, men stadig for tæt på efter vores smag.

Efter aftensmaden var vi så heldige, at vi skulle ud og se nogle lokale danse stokkedans

….gab, det var kedeligt. Heldigvis varede det kun 40 minuttersmiley

Onsdag morgen blev i vækket kl. 6.00 og efter morgenmad kørte vi ud til et sted hvor vi skulle sejle i kano fra

Det var en meget smuk tur. Det eneste der ikke var så fedt var, at vi så rigtig mange krokodiller i vandet…..men de lå heldigvis meget stille allesammen. Det var nok fordi at de også havde fået tidlig morgenmad ligesom os. Da vi blev sat af, var det blevet tid til dagens junglevandring.

Helt vildt fedt at gå rundt og vide, at der bl.a. er tigre og leoparder og det første man får at vide er, at man skal være stille og hvis der sker noget farligt skal man bare kravle op i et træ eller løbe.

Men som det ses, er vi helt rolige og vi mødte heller ingen farlige dyr….kun bambier og aber. Vi sluttede turen ved endnu et elefantcenter og bagefter kørte vi til et sted hvor elefanterne blev badet

En meget stor turist attraktion.

Der har været ønske hjemmefra….at se nogle mad billeder! ! Så værgo’ Hannesmiley

Frokostens forret var en minestrone suppe

Og til hovedret fik vi spaghetti, ris, kartofler og lidt kød i sur/sødt sauce, ja man e næsten vegetar her. Til dessert fik vi et æble hver og det var Bo ikke helt tilfreds med. Han kunne nemlig godt have haft spist et stykke kage. Skuffelsen var endnu større, da der heller ikke var kage til kaffen.

Dagens sidste to-do ting var elefantridning.

Ja vi ser glade ud, for vi mødte nemlig et næsehorn…..helt vild oplevelse at jagte et næsehorn på ryggen af en elefant.

Ja her sidder vi jo fint

Og vi fik ikke våde tæersmiley

Bhaktapur

Rejsedagbog Posted on Wed, November 26, 2014 08:08:40

Mandag blev den helt store sightseeing dag.

Vi startede med at tage en taxi til byen Baktapur, som ligger 15 km udenfor Kathmandu. Det tog 45 minutter at køre derud. Det er den 3. største by i Kathmandu-dalen. En super spændende by….hvor man føler sig hensat til middelalderen, næsten som et levende museum.

Durbar Pladsen. Man kan godt fornemme på stilen, at vi er i nærheden af Tibet/Kina

Lidt stemningsbilleder fra de forskellige pladser.

Byen er også kendt for deres potter . Her en plads hvor de sælger potter og selvfølgelig en masse andet.

Her bliver der vasket tøj, mens hønsene trisser omkring.

Da det blev frokosttid fandt vi et hyggeligt lille hotel, som også havde en hyggelig lille gård.

I samme gård sad også nogle snedkere og lavede meget flotte møbler m.v.

Efter at have gået rundt i 4 timer fandt vi en taxa, som ville køre os tilbage til Kathmandu, hvor vi også lige skulle se Bodhnath,

som er en af verdens største stupa’er.

Da vi kom var der et optog på vej ud af området…..det er helt vildt så religiøse de er her. Denne stupa er til de tibetanere der lever i Nepal (ca. 175.000)

Her dagens solnedgang fra “vores” tagterrasse

Da vi var i Gorak Shep mødte vi 2 danske piger, Christina og Steffie fra Århus og da vi træder ind i en indisk restaurant her til aften i Kathmandu møder vi dem igen. Nepal er lille.

Næste dag skulle de på meditations- og yogaophold…..er da kun lidt misundelig

Kathmandu

Rejsedagbog Posted on Mon, November 24, 2014 03:30:17

Ja, så er vi tilbage i Kathmandu. Da vi kom tilbage til det sted hvor vi havde resten af vores bagage stående, havde de ingen værelser. De henviste os til et andet sted længere oppe ad gaden og her bor vi nu. Vi har fået værelse på toppen af huset (5. sal) og lige ude foran vores dør, er der den dejligste tagterrasse.

Hvor vi bl.a. spiser morgenmad.

Her er også en fantastisk udsigt over byen.

Vi havde aftalt at vi skulle slappe af i dag, sørge for at få vasket noget tøj og ellers have planlagt hvad vi skal lave resten af ferien smiley

Efter at have afleveret 7 kg tøj til vask gik vi en tur i byen og dinglede lidt rundt og pludselig var der sørme en barber

Så nu har jeg fået min gamle Bo tilbage.

Her kommer lige lidt stemningsbilleder fra byen.

Eftermiddagen brugte vi på at planlægge og har fundet ud af, at vi lige tager endnu en turist dag her i Kathmandu og omegn. Tirsdag tager vi til Chitwan Nationalpark og er tilbage igen torsdag. Fredag bliver nok til en mountainbike tur i dalen og lørdag skal vi hjem.

I skal da også lige have et opdateringsfoto. Sidder i sengen og laver denne opdtering smiley

Fra Lukla til Kathmandu

Rejsedagbog Posted on Sun, November 23, 2014 04:10:02

Ja, denne lørdag endte ikke helt som vi havde planlagt. Vi stod lidt senere op end vi plejede, da vi først skulle være i lufthavnen kl. 9.30. Vi skulle flyve kl. 10.30….men men alt kan ændres i Lukla. Vejret var ellers fint til at flyve i, men det var ikke muligt at lande i Kathmandu p.g.a. tåge. Vores guide skal på et nyt trek allerede i morgen søndag, så han havde ikke tid til at vente nogle dage på at vi kunne flyve, så vi aftalte at vi ville prøve at tage en flyver til et sted, vi kunne lande også tage en jeep derfra til Kathmandu. Og der er ingen andre muligheder. Jo så kan man gå i 6 dage til nærmeste bus.

Ved ikke helt hvad der skete, men det virkede som om, at ham der ejede det sted vi boede havde nogle forbindelser, for allerede kl. 10.00 sad vi en flyver til Manthali. Og der var rigtig mange der sad og ventede på at komme væk fra Lukla.

Hvor i Nepal det er, ved vi ikke, men det finder vi nok ud af. Vi ved dog at det skulle tage 4 timer i Jeep til Kathmandu.

Her er vi lige kommet ud af flyveren. Landingsbanen var grus.

Vi skulle lige gå 10 minutter, så ville i være i byen, hvor vi skulle finde en jeep.

På vores vej, så vi denne hønemor med sine kyllinger i rendestenen.

Ja, vi var bestemt også interessante. Der stod en sværm af unger rundt om os.

På den anden side af vejen sad der 3 mænd og lavede en madras.

Vi fandt hurtigt en Jeep, men de skulle lige have brændstof på. De dukkede dog aldrig op, så vi besluttede at tage den lokale bus i stedet.

Ikke helt som på Sri Lanka, men næsten.

Da vi havde kørt i 10 minutter var der frokostpause, så vi havde lige 40 minutter til at spise lidt lokalt.

Vejen til Kathmandu var virkelig en oplevelse, da meget af vejen var grusvej. De var dog ved at lave en ny fin vej i samarbejde med Japan og på et tidspunkt måtte vi holde og vente i 20 minutter fordi de lige var i gang med at arbejde.

Fra Phakding til Lukla

Rejsedagbog Posted on Fri, November 21, 2014 10:15:45

Det er fredag morgen og der pakkes ned for 2. sidste gang

Efter en gang morgenmad var vi klar til at gå allerede kl. 7.30. Vi skulle nemlig nå Lukla før kl. 11, da vi måske kunne komme på et fly en dag før. Vi var allerede fremme kl. 10.00, men ingen fly til os, så vi må pænt vente til i morgen og håbe de flyver der.

På dagens gåtur så vi ingen okser. Til gengæld var det æsler i dag!

Her blive en stupa gjort fin igen.

Ja sådan ser man ud efter 12 dage med 2 brusebade og ellers etagevask. Vildt så længe man kan have det samme tøj på.

Vi er p.t. i den mest civiliseret by vi har været i de sidste 12 dage og alligevel er der konstant udfald på nettet, så det er nærmest umuligt at ligge noget op.

Her skal vi sove i nat og vi har endda eget badeværelse med bruser…..det er dog kun koldt vand.

Lidt stemningsbilleder fra byen

Næste opdatering bliver fra Kathmandu, hvor vi har været i rigtig bad og fået rent tøj på.

Fra Tengboche til Phakding

Rejsedagbog Posted on Fri, November 21, 2014 10:12:26

Onsdag skulle vi gå fra Tengboche til Namche og startede med en times nedstigning

Kan godt forstå, at det tog 2 timer at gå op, da vi gik den anden vej!

Ofte møder vi flokke af yakokser, som bruges til transport af bagage, mad og andre ting og det første man lærer når man ankommer er, at man altid skal gå ind til siden og aldrig på den side hvor det går ned, da de godt kan finde på at skubbe en ud over kanten.

Her måtte vi pænt vente til denne ene okse var kommet over broen, da man bare ikke mødes med en okse på en hængebro.

Resten af turen gik stille og roligt. Der var ikke de store stigninger og vi kunne spise frokost i Namche kl.13.00. Efter at have brugt et par timer på nettet gik vi en tur i byen, hvor Bo fik en ny hue

Vi måtte også lige på konditori…..de er nemlig herre gode til at lave kager her.

Torsdag morgen stod vi op 45 minutter før morgenmad, da det nu er blevet rutine at pakke ned og få tøj på og det er den tid det tager. Igen i dag gik det bare ned, men det kan nu også være hårdt for både ben og knæ.

Dette er vores guide Satte og vores bære Chiring. Vores guide er 24 år og studere og vores bære er 30 år, gift og har 2 børn. Når han ikke er bærer, arbejder han som tømmer. Da vi var i Tengboche havde han fået 3 spande, som han har slæbt hele vejen ned. Han har nemlig en ko og så kan han bruge spandene til at lave smør i. Han bor for øvrigt 3 dages gang fra Lukla, hvor vi slutter vores trek. Det er sådan lidt underligt at være i en landsdel, hvor der ingen motorkøretøjer er og hvor eneste transportmulighed er en hest eller en helikopter, hvis du altså har kassen.

Som det ses på billedet er det hele blevet grønt igen, nu hvor vi er kommet ned i 2700 meters højde. I nat skal vi sove samme sted som da vi startede i Phakding. Efter frokost sov vi 3 timer, så vi er nok ved at være lidt brugte 🙂

Fra Thukla til Tengboche

Rejsedagbog Posted on Wed, November 19, 2014 15:31:19

Huha endnu en nat, hvor Bo havde problemer med at få luft, så åbent vindue og minus 4 gr. Vi har ellers sovet i 4600 meters højde og i dag er det tirsdag!!!

Vi startede dagen med at gå halvanden times tid gennem en dal/kløft

Bare så smukt.

Når man er oppe i disse højder er der ikke mange træer, faktisk ingen, og så må man finde på noget andet at fyre med…..

Det der hænger der til tørre er yakokselort, som de samle op, former og tørre og vupti har man det mest fantastiske “brænde”. Det lugter ikke fantastisk, men man får varmen.

I dag har vi gået 5 timer og havde bl.a. også denne udsigt.

Vi er tilbage i Tengboche, hvor vi også sov på vejen op. I eftermiddag har vi for første gang på turen fået en kop kaffe og noget lækkert kage til. Inden aftensmaden fik vi spillet lidt kort med vores bære og guide. Kulturen med bærerne i denne region er ellers, at de passer sig selv et andet sted i de byer man sover i, men vores bærer kommer hele tiden forbi og spiller kort med os. Det er lidt sødt og hyggeligt.

Fra Gorak Shep til Thukla

Rejsedagbog Posted on Wed, November 19, 2014 09:40:54

Efter at have sovet godt 10 timer vågnede vi friske og udhvilede mandag morgen kl. 5. Bo havde godt nok været vågen kl. 3 p.g.a. luftmangel. Han havde dog blot åbnet vinduet og det havde også hjulpet rigtig meget, men det betød også minus 4 gr. på værelset

Vi startede med en kop te og en energibar og så var det ellers afsted på turens anden store højdepunkt….bjerget Kala Pattar, som er 5545 meter højt. Det tog 2 timer at bestige det og da vi nåede toppen kunne vi se Mount Everest

Det er det mørke bjerg i baggrunden.

Her sidder 2 meget glade mennesker, der nåede toppen.

Det kan godt være lidt svært at se på billede, men nogen gange var der en sti at gå på og andre gange var det store sten vi skulle kravle over, men op nåede vi. Det var lidt koldt at gå op og da vi skulle have en tår af vores vand var det fyldt med is, så det VAR koldt.

Da vi kom tilbage til Gorak Shep fik vi lidt morgenmad og så var det ellers tid til at få pakket sammen, da vi skulle være ude af vores værelse kl. 10. Vi besluttede at gå tilbage til byen Thukla, ca. 3 timers gang, selvom vi var fuldstændig tappet for energi.

Igen her er bare så flot og helt ubeskriveligt.

Vi ankom kl. 13.30 og fik lidt frokost og så var det altså tid til at få børstet tænder og blive vasket lidt. Her var ikke mulighed for brusebad, så det blev vådservietterne igen! Der var ingen håndvask i Gorak Shep, så vi kunne ikke lige overskue at børste tænder…..mærkeligt så lidt sart man blive under sådanne forhold.

Resten af dagen er gået med afslapning.

Ja Bo fik da også lige taget en morfar. Det er også det sted der har været koldest, da fællesrummet ikke var særlig meget opvarmet, så vi var meget kolde da vi gik i seng.

Fra Lobouche til Gorak Shep

Rejsedagbog Posted on Wed, November 19, 2014 09:13:12

Vi vågnede med is på ruden her søndag morgen. Bo havde stort set ikke sovet, da han havde haft svært ved at få vejret. Når man er oppe i disse højder, kan man godt snappe efter vejret selvom man sover eller hviler sig. I dag skulle vi videre fra Lobouche til Gorak Shep, som er sidste “by” inden Base Camp og ligger i 5100 meters højde

Her er vi på vej.

Det tog kun 2 timer at gå, så vi var tidligt fremme. Så vi spiste tidligt frokost, så vi allerede kunne komme afsted til Base Camp kl. halv tolv.

Vi er ved at være godt trætte og brugte, men har også været afsted på trek i 7 dage, så det var en hård kamp at komme derud og hjem igen.

Men det var det hele værd…..helt fantastisk oplevelse og absolut en af de største.

Efter et par timers snak, kortspil og aftensmad ligger vi nu i vores senge og varmer os. Kl. er kun 7, men vi er vildt trætte..

I skal da også lige have et foto af dagens solnedgang og bjergene.

Fra Dingbouche til Lobouche

Rejsedagbog Posted on Wed, November 19, 2014 08:55:51

I dag lørdag startede dagen med, at en af de andre fra det sted vi sov blev hentet i en helikopter, da han havde fået højdesyge om natten. Han rejste i en gruppe og havde dagen før været den med mest overskud og havde været første mand oppe hver gang. Så det var lige en reminder om, at man virkelig skal passe på. Vi startede først med at gå kl 8.15, da vores guide synes at det er for koldt at gå før solen er på. Første del af turen var gennem denne flotte kløft/dal

Efter halvanden time kom vi frem til denne by

hvis man altså kan sige noget er en by med 5 huse. Her skulle vi lige have en kop te og en snack

Tjek lige i baggrunden hvordan de koger vand. Ja vi har da også meget glæde af vores solfanger som sidder på den røde rygsæk, den lader både telefon og tablet op. Man kan dog godt få ladet op på overnatningsstederne, det koster bare 20 kr. for en opladning.Det er det samme med internet. Her skal vi betale 50 kr. for 24 timers wi-fi!

Efter vores lille pause gik det bare op i en time

Huha det var hårdt. Vi var fremme kl. 13.00 i byen Lobouche hvor vi startede med lidt frokost. Vi var forøvrigt helt færdige og måtte lige ligge ned bagefter. Men så skulle vi også ud og gå, da vi igen skulle højere op end vi skal sove. I dag kom vi dog kun op i knap 5000 meters højde og vi skal sove i 4900. På vores lille tur så vi Khumbu gletscheren.

Fra Namche til Dingbouche

Rejsedagbog Posted on Sat, November 15, 2014 12:29:52

Det er torsdag og der er 5 gr. på vores værelse, men det er faktisk ikke så koldt, da vi efterhånden har vænnet os til kulden…hvis man altså kan det. Det er også dagen hvor vi skal videre til næste by, som hedder Tengboche. Vi startede med at gå kl. 7.30, hvilket er et godt tidspunkt at gå på, da der ikke er så mange der starter så tidligt. Vi har gået ca. 6 km i dag og det tog 5 timer med en halv times pause. Den sidste 1 1/2 time gik bare opad med 400 højdemeter, er du gal vi gik langsomt.. Vi holdt pause lige før vi skulle krydse en flod

Hængebroen ses i baggrunden.

Her er vi på vej over hængebroen.

Vi ankom allerede til Tengboche kl. 12.30, så vi startede med at få lidt frokost. Fra vores værelse har vi udsigt til Mount Everest…hvis altså der ikke lige stod et træ foran vinduet 🙂 Efter frokost var det tid til at få skyllet lidt tøj op, det nåede desværre ikke at tørre inden solen gik ned, så det må tørre færdig på rygsækkene i morgen. Det virker som om at det eneste der er i denne by, er overnatningssteder og et kloster. Der var åbent for publikum kl. 16 i klosteret, så vi brugte ventetiden på at spille yatzy og kort med vores guide. Kl. 16 gik vi i klosteret og denne gode idé havde resten af byens gæster også fået, så her var lidt for mange mennesker. Vi gik derfor hurtigt tilbage igen og spillede videre.

Til aftensmad fik vi bl.a. hvidløgssuppe…så vi håber på at kunne holde varmen i nat. Kl. er nu 21.30 og her er 6 grader i vores værelse. Spændende hvad temperaturen er i morgen tidlig

Dette er spise-/opholdsrummet som er det eneste rum der bliver varmet op.

Fredag vågnede vi med 3 grader på værelset, men den var hurtigt oppe på 5 grader! I dag skulle vi til byen Dingbouche som ligger i 4350 meters højde og det skulle tage omkring 6 timer at gå. Vi var allerede fremme efter 4 1/2 time,. Vi synes ellers at vi gik vildt langsomt.

Her er bare så smukt, at man kan blive ved med at fotografere. På første billede kan man se en bærer som har rigtig mange kilo træ på ryggen. Dem har vi mødt rigtig mange af…..tror ikke at de kan blive så længe i branchen.

Efter at have spist frokost og hvilet en lille times tid, var det tid til endnu en gåtur. Så vi smuttede lige 250 højdemeter op af bjerget

Det kan godt være, at det ikke lyder af så meget, men der var faktisk ret langt ned. Man kan lige ane byen nede ved siden af floden. Vi nåede op i 4600 meters højde og det var en fin tur, da vi i morgen skal op i 4900 meters højde.

Da vi kom tilbage skulle vi da lige have et varmt bad, det er jo ikke alle steder det er muligt. Men ak og ve, lige som vi skulle til at bade gik deres histamistiske system i stykker og vi måtte bade i 13 grader…Huha det var koldt.

Når vi ikke går eller spiser får vi spillet kort med vores guide og bære. Vi har nemlig lært et nepalesisk kortspil, som er ret sjovt.

Allerede nu kan vi mærke, at det bliver en rigtig kold nat.

Namche Baazar

Rejsedagbog Posted on Wed, November 12, 2014 14:12:37

Onsdag har bare været en super skøn dag. Startede morgenen UDEN hovedpine og det er gode tegn, da man så er ved at vende sig til højden. Derudover kunne vi ligge i sengen og vågne til denne udsigt

Helt fantastisk syn.

Vi troede egentlig at vi havde hviledag i dag, men næh nej vores guide mente at vi skulle ud og gå og især lidt højere op. Og det er selvfølgelig også det bedste for at undgå højdesyge, at man kommer nogle højdemeter op og derefter kommer ned igen.

Byen Namche som vi bor i ligger nede i en dal, så for at komme væk derfra, er der kun en vej og det er op!

Her er vi kommet et godt stykke op og har en fantastisk udsigt ud over byen. Og som i kan se, fotografere vores guide også

Vores første mål var et udsigtspunkt hvor man kan se Mount Everest

Det er nr. 2 top til højre for os.

Bagefter gik vi videre til Hotel Everest View, som ligger i 3880 meters højde, hvor der også var den mest fantastiske udsigt.

Her får vi lige en kop te inden vi går videre.

Herefter gik turen til en by der hedder Khumjung, som mest er kendt for deres skole, som er lavet af Hillary’s fond…altså ham der besteg Everest første gang. Efter at have set denne skole gik vi videre til næste by Khunde, som har et hospital som også er lavet af denne fond. Da vi kom til hospitalet skulle jeg tisse og hold da op for en oplevelse, da jeg fandt toilettet. Normalt fotografere jeg ikke toiletter, men det her var godt nok smart.

Et skur med hul i ned af en skrænt. I skuret var en masse blade som man kunne bruge til at dække til med. Meget mere lækkert end et pedal-lokum.

Byen havde også et Monastery/kloster, som vi også lige måtte op at se. Det lå i 3905 meters højde. En helt vildt fantastisk oplevelse. Vi kom lige til frokosttid, så alle munkene/lama’erne sad og spiste, men vi var stadig meget velkommen. Vi har ikke taget nogen billeder af dette, da det virkede lidt højtideligt. Til gengæld blev vi inviteret på te over i køkkenet, hvor vi også fik en skål serveret med nogle melboller. Af ren venlighed fik vi også skyllet nogle af dem ned.

Her har Bo taget et foto af de søde køkkendamer, som de nu ser.

Så gik turen hjem igen og dette var bl.a. på sådanne veje.

Det endte med at blive en tur på 6 1/2 time, men en helt fantastisk tur.

Resten af dagen går med afslapning, så vi kan være klar til næste by i morgen.

Da vi allerede nu ved, at der ikke er wifi den næste uges tid, varer det lidt inden næste opdatering.

Fra Phakding til Namche Baazar

Rejsedagbog Posted on Tue, November 11, 2014 16:26:18

Vi gik tidlig i seng i Phakding..faktisk allerede kl. halv 8. Vi troede egentlig at vi skulle læse, men vi faldt i søvn med det samme og vågnede først kl. 6 næste morgen. Puha det havde åbenbart været en hård dag. Stedet vi boede på var helt nyt…det var faktisk slet ikke færdigbygget, da der stadig ikke var sat vinduer i spise/opholdsrummet. Her var der kun plastik, så det var godt at der var fyret godt op i kakkelovnen mens vi spiste. På vores værelse var der ingen varme på og her var der kun 5 grader, så dejligt med varme soveposer. Der var heller ingen varmt vand i bruseren, så det blev til etagevask med vådservietter….men det er nu heller ikke dårligt at lugte af babynumse. Bo synes også lige, at han skulle tjekke håndvasken, den var jo lige sat op, så han satte foden på…..det kunne den så ikke holde til. Den faldt dog kun et stykke ud fra væggen, men den var også kun sømmet fast.

Tirsdag morgen skulle vi videre til byen Namche Bazar, hvor vi skal blive i 2 nætter for at akklimatisere. Denne by ligger i 3450 meters højde og vi har da også en lille smule hovedpine, så det er nok godt at vi skal blive her i et par dage. Turen herover gik godt. Undervejs skal man igennem nogle checkpoints og vagten var ikke helt tilfreds med at jeg fotograferede. Men nu er det jo også vildt hemmeligtsmiley

Her er en af de mange yaks vi hele tiden møder. Til højre er det vores guide Satte.
Her er en af de mange hængebroer vi skulle over. Det var især spændende når man på midten mødte en samling oksersmiley

Det var både op og ned, men mest op, da vi nu er steget med 800 højdemeter fra vi startede. Vi har gået omkring 8 km og det tog 5 timer at gå, så med under samlet 15 minutters pauser har vi virkelig gået langsomt. Efter en god gang frokost fik vi lige en lille time på øjet og så synes vores guide da også at vi lige skulle gå lidt mere og selvfølgelig skulle vi gå op. Vi var oppe at se en udstilling om Everest og Sherpa-folket og deroppe fra kunne vi faktisk se toppen af Mount Everest.

Stedet vi bor på denne gang er lidt bedre end det første og her har vi fået et varmt bad. Det kostede dog også lige en halv tresser
for os begge…..men det var alle pengene værdsmiley
Nu vil vi sige godnat.

Fra Kathmandu til Lukla/Phakg

Rejsedagbog Posted on Mon, November 10, 2014 12:15:36

I går søndag var vi ude og se ligbrænding. Vi var så heldige, at der lige var gået en ceremoni i gang da vi kom, så først startede vi med at se hvordan de hældte flodvand over den døde, som herefter blev lagt på en båre.

Herefter blev den døde båret over til selve stedet, hvor afbrændingen skulle finde sted

Efter lidt gåen rundt om liget blev der sat ild til.

Alt dette foregik på et tempelområde, hvor der selvfølgelig også var hellige mænd

De skal selvfølgelig have penge hvis man fotografere dem

Resten af dagen slappede vi af og fik pakket til dagen efter.

I dag mandag kom så den længe ventede dag. Vi stod tidligt op, da vi allerede blev hentet kl. 7. Det tog kun 15 minutter at køre i lufthavnen og da vi først skulle flyve kl. 8.30 var vi i god tid. Da vi skulle til at checke ind kom der så lige et skilt op, hvor der stod, at alle fly til Lukla var forsinket p.g.a. vind. Vi var dog kun forsinket i 3 timer, så det var dejligt. Nogen gange er det flere dage. En helt fantastisk oplevelse, at flyve gennem bjergene. Normalt kigger man jo ned på bjergene, men her kiggede vi op.

Her er flyveren vi fløj med og nedenfor er starts- og landingsbanen.

Da kl. allerede var blevet 12 blev vi i Lukla og spiste frokost. Første nat skal vi sove i en by der hedder Pakhding. Det skulle tage omkring 3-4 timer at gå, men vi var der allerede efter 2 1/2 time, så i morgen har vi besluttet at gå lidt langsommere.

Vi har fået et dejligt værelse uden varme og en seng stort set uden madras og eget badeværelse. Så vi klager ikke. Lukla lige i 2840 meters højde og Phakding i 2625, så i dag har vi gået en smule ned.

Fra Qatar til Kathmandu

Rejsedagbog Posted on Sun, November 09, 2014 04:53:31

Ja, man ved at man er med et arabisk flyselskab, når der på infoskærmene bliver informeret om, hvilken retning Mecca er

Tror også lige, at vi kom med weekendflyveren fra Qatar til Nepal fredag eftermiddag! Der var stort set kun nepalesiske arbejdere med og vi har aldrig oplevet så meget aktivitet i en flyver før. Der blev konstant ringet efter øl og whisky……det er jo gratis! Og efter 3 timers flyvning og 5 whisky begyndte ham bagved at synge. Da vi landede og ikke en gang var færdig med at bremse havde de alle taget sikkerhedsselen af og var i gang med at tage deres håndbagage……for hilved de blev skældt ud.

Vi vil heller aldrig aldrig mere klage over bagagebåndet I Kastrup…Vi ventede i 1 1/2 time i Kathmandus lufthavn på vores bagagesmiley

Vi blev hentet af ejeren af trekkingbureauet. Han var dog blevet lidt forvirret da han stod i lufthavnen med et skilt hvor der stod Charlotte Svendsen på. Der stod nemlig også en anden gut og ventede med et skilt med mit navn på. Vi fandt så ud af her til morgen, at den anden Charlotte Svendsen også skulle bo hvor vi bor. Så ejeren på hotellet havde også været forvirret da der kom en Charlotte mere og checkede ind en halv time efter os! Lidt mærkeligt at 2 med samme navn både lander samme dag og skal bo samme sted.
Her spiser vi morgenmad.

Lørdag har vi været turister og fået set lidt af Kathmandu. Vi startede i Durban Square, som er et område med templer og kongepaladset. Der var også et hus med en Kumari, som er en meget ung pige, som er gudinde. Det er hun indtil hun bløder første gang, hvorefter hun bliver skiftet ud med en ny. Vi var så heldige at se hende, men det var strengt forbudt at fotografere hende.

Bagefter gik vi op til et område der hedder Swayambhunath

som er et buddhistisk tempelområde oppe på en bakke. Der var en fantastisk udsigt udover byen deroppe fra.

Her oplevede vi et par gange, at vi blev spurgt om vi måtte blive fotograferet. Ved ikke om vi ser specielt sjove ud eller om vi bare er så hvide.

Sidst på eftermiddagen havde vi møde med vores guide Satte Man og ejeren, hvor vi fik styr på de sidste ting…uhhh hvor vi glæder os.

Vi er nu på vej ud igen for at være turister og håber at vi kommer forbi en bedre netforbindelse.

Qatar/Doha

Rejsedagbog Posted on Fri, November 07, 2014 10:08:02

Aiiijj hvor er det dejligt endelig at være på ferie smiley

Vi startede i går tordag, hvor Simone kørte os i luhavnen.

Vi var i god tid og da vi ankom fandt vi ud af, at vores flytid var blevet flyttet. Så vi fik lige yderligere en halv times ventetid……som blev brugt på Joe & The Juice.

Flyveturen gik fint og efter små 6 timer landede vi i Doha, hvor vi selvvalgt havde en 19 timers stopover. Vi kunne nemlig godt tænke os at se byen.

Overnatning og mad er betalt af Qatar Airways…..fantastisk service.

Her er hotellet

som lå på den anden side af gaden smiley

Efter lidt aftensmad arrangerede vi en chauffør til at køre os rundt i byen.

Flot by, men hvor er der mange spøgelser….både sorte og hvidesmiley

I formiddag gik vi lige en lille tur for at se byen i dagslys og her så vi hvordan man også kan parkere smiley

Efter en god nats søvn, sidder vi nu i Qatars lufthavn og venter på flyet til Kathmandu.